Persoonlijke doelen stellen #5

In het vorige artikel hebben we het gehad over je doelen op prioriteit indelen. In dit artikel gaan wij verder in op hoe je dit kunt afbakenen voor jezelf.

4. Begin het af te bakenen

Als je eenmaal weet waar je verandering wilt doorvoeren en ook weet welke veranderingen je door wilt voeren, kun je onderscheid beginnen te maken tussen de specifieke kenmerken die je wilt bereiken. Deze specifieke kenmerken vormen de basis van je doelen. Door antwoord te geven op de vragen ‘wat, wie, waar, wanneer, hoe en waarom’ kun je er precies achter komen wat je wilt bewerkstelligen.

• Onderzoek suggereert dat het stellen van specifieke doelen ervoor zorgt dat je er sneller in zult slagen, maar dat niet alleen: de kans is bovendien een stuk groter dat je je over het algemeen gelukkiger zult voelen.

5. Bepaal het ‘Wie’

Als je doelen stelt is het belangrijk om te weten wie er verantwoordelijk is voor het bereiken van verschillende doelonderdelen. Omdat dit persoonlijke doelen zijn, zul jij meestal de hoofdverantwoordelijke zijn. Voor sommige doelen, zoals ‘de band met de familie versterken’, is de participatie van anderen nodig. Het is daarom verstandig om in kaart te brengen wie er voor welke onderdelen verantwoordelijk zijn.

• ‘Leren koken” is bijvoorbeeld een persoonlijk doel waar jij alleen verantwoordelijk voor bent. Als het doel echter ‘een diner organiseren’ is, dan is daar ook verantwoordelijkheid van anderen voor nodig.

6. Stel het ‘Wat’ vast

Deze vraag helpt je het doel, de details, en de gewenste resultaten vast te stellen. ‘Leren koken’ is bijvoorbeeld te ruim om haalbaar te zijn; het doel ontbeert focus. Denk eens na over de details van wat je echt wilt bereiken. ‘Een Italiaans diner voor mijn vrienden leren koken’ is een stuk specifieker.

• Hoe uitvoeriger je dit element in kaart brengt, hoe duidelijker de stappen zullen zijn die je moet zetten om te kunnen slagen.

7. Stel het ‘Wanneer’ vast

Als je doelen stelt is het ontzettend belangrijk om ze op te breken in fases of stadia. Weten wanneer welke specifieke onderdelen van je plan voltooid moeten zijn, kan je helpen op schema te blijven. Bovendien wordt zo duidelijk dat je echt vooruitgang aan het boeken bent.

• Houd het realistisch. ‘Tien kilo afvallen’ zal waarschijnlijk niet binnen een paar weken lukken. Denk aan hoeveel tijd er redelijkerwijs voor nodig is om de verschillende stadia af te ronden.

• ‘Voor het eind van de maand champignonrisotto leren koken voor mijn vrienden’ geeft je voldoende tijd om te oefenen en leren. Je zult dit doel echter alsnog in stappen op moeten delen om de slagingskans nog verder te vergroten.

8. Stel het ‘Waar’ vast

In veel gevallen kan het handig zijn om op een speciaal daarvoor bestemde plek aan je doelen te werken. Als je doel bijvoorbeeld is om drie keer per week te sporten, dan dien je te beslissen of je dat in de sportschool gaat doen, thuis, of in het park.

• In ons voorbeeld kun je bijvoorbeeld besluiten om een kookcursus te gaan volgen, of om alles thuis zelf te leren.

9. Stel het ‘Hoe’ vast

Deze stap moedigt je aan om in te beelden hoe je elke fase van het doelproces afrondt. Op deze manier kader je het doel mooi in, en zul je precies weten welke handelingen je in elke fase moet verrichten.

• Bij het voorbeeld van de champignonrisotto zul je een recept moeten vinden, de ingredienten moeten kopen, het juiste kookgerei moeten verzamelen, en tijd vrijmaken om het gerecht te bereiden.

10. Stel het ‘Waarom’ vast

Zoals het hierboven beschreven is, zul je je doel een stuk sneller behalen als je het zinvol vindt en je de motivatie hebt om er naartoe te werken. Deze  vraag helpt je in kaart brengen wat de precieze motivatie achter het doel is. Wat betekent het bereiken van dit doel voor je?

• In ons voorbeeld kun je champignonrisotto willen leren maken voor je vrienden, zodat je ze kunt uitnodigen om samen van een heerlijke maaltijd te genieten. Dit stelt je in staat om de band met je vrienden te versterkenen hen te laten hoeveel je om hen geeft.

• Het is belangrijk om het ‘waarom’ in je achterhoofd te houden als je eraan werkt om je doelen te behalen. Het stellen van ontzettend concrete, specifieke doelen is nuttig, maar je moet ook het grote geheel in gedachten houden.

Volgende week gaan we verder met een nieuw artikel over je persoonlijke doelen.

Recommended Posts

Laat een reactie achter

persoonlijke doelenDutch Fitness Awards