default-logo-hv2xx.png
fitness-awards-item

Een gezonde leefstijl door voldoende beweging

Een gezonde leefstijl bestaat uit gezond eten, ontspanning en voldoende beweging. Naast die drie aspecten is het verstandig om niet te roken en gematigd alcohol te nuttigen. In dit artikel vertellen wij u wat meer over het nastreven van een gezonde leefstijl door dagelijkse beweging een onderdeel van uw leven te maken.

Dagelijkse beweging

We brengen een groot deel van ons leven zittend door. In vergelijking met andere Europeanen brengen Nederlanders veel van hun tijd zittend door. Houd u zelf maar eens een weekje bij hoeveel tijd u nou eigenlijk zit. Het is erg belangrijk om dagelijks licht intensief te bewegen. Minimaal een half uur per dag is de beweegrichtlijn. Dit houdt in dat dit voor volwassenen minsten 150 minuten per week is. Onder licht intensief bewegen verstaan we fietsen en wandelen. Daarnaast is het belangrijk om minstens 2 keer per week spierversterkende oefeningen te doen, voor de wat oudere mensen gaat dit gecombineerd met balansoefeningen.

 

Patroon ontwikkelen

Hoe graag we het soms ook willen, blijft het voor sommige mensen vaak toch een grote uitdaging om regelmatig lichamelijke inspanning te verrichten. We weten allemaal dat het goed is, maar het blijft vaak toch lastig inplannen in uw leven. Hier volgen een aantal tips om van lichamelijke beweging een routine te maken zonder dat u daar te veel bij stil staat.

1. Doe aan dagelijkse beweging die u leuk vindt

Als u dingen doet die u leuk vindt, is dat veel makkelijker vol te houden. Zoek iets wat bij u past en wat haalbaar is. Gaat u graag een stukje buiten wandelen dan is de keuze voor u snel gemaakt.

2. Zorg voor voldoende slaap (rust)

Door dagelijkse beweging krijgt u energie, maar het kost natuurlijk ook energie. Zorg voor voldoende nachtrust zodat uw batterij helemaal is opgeladen.

3. Maak van beweging een sociale activiteit

Het is natuurlijk leuk om bijvoorbeeld met een vriend/vriendin naar de sportschool te gaan of om een stukje te gaan fietsen of wandelen. Zo maakt u van uw dagelijkse beweging iets gezelligs.

 

Er is voor iedereen een dagelijkse bewegingsactiviteit te vinden. Lichaamsbeweging in welke vorm dan ook is goed. U heeft er zelfs niet eens heel veel extra tijd voor nodig. Probeer het dagelijks leven zo in te delen dat u meer beweging krijgt op een voor u zo prettig mogelijke manier.

Hoe zorgt u ervoor dat u voldoende dagelijkse beweging krijgt?

1 reactie

  1. Leuk initiatief. Goed om het allemaal eens te lezen. Veelal weet je het wel, maar toch even lezen maakt het weer duidelijk.
    Klein puntje: ik heb zelf moeite met de duidelijkheid van de grijze tekst.
    Maar geef toe, het is wel mooi.
    Succes met dit initiatief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.