default-logo-hv2xx.png
fitness-awards-item

Afvallen zonder dieet: 10 handige tips!

Je wil graag gewicht verliezen maar vindt het maar moeilijk. Misschien lukte afvallen eerder wel met een dieet, maar was het resultaat van korte duur. Of diëten lijken niet eens te werken. Waarschijnlijk haakte je al snel af omdat het niet vol te houden was en je wil eigenlijk niet wéér op een nieuw dieet, maar je wil wél nog steeds afvallen.

Niet op een dieet willen is heel verstandig, want diëten werkt bijna nooit. Maar wat werkt dan wel? Wij geven je  15 handige tips hoe je kunt afvallen zonder dieet! 

Tip 1. Houd je voeding bij in een app

Houd eerst bij wat je eet, vóórdat je wijzigingen gaat aanbrengen in je voeding. Door je voeding bij te houden in een app of een eetdagboek word je je bewust van wat je op een dag eet en drinkt. Hierdoor weet je vaak veel beter welke eetgewoontes je zou moeten veranderen!

Tip 2. Beweeg meer

Bewegen zorgt er niet alleen voor dat je meer energie gebruikt, maar helpt waarschijnlijk ook om beter met verleidingen om te kunnen gaan. Zo blijkt bijvoorbeeld uit een onderzoek bij mensen met overgewicht dat ze na 15 minuten stevig wandelen minder drang hadden om chocola te eten. Kom dus vaker in beweging als je een aandrang voelt om te gaan snacken. Uitstel leidt hierbij vaak tot afstel; na een korte wandeling kun je weer helder denken en hoeft die snack niet meer zo nodig als eerst leek.

Tip 3. Zorg dat je niet eet tot je (te) vol zit

Als je wilt afvallen is het belangrijk om minder te eten. Zo veel is duidelijk. Een belangrijke strategie die je hierbij helpt is ervoor zorgen dat je minder vol zit. Eet dus niet tot het punt van ongemakkelijk vol zitten. Dat betekent dat je eerder moet stoppen met eten. Soms kan dat betekenen dat je nog wat overhoudt op je bord. Voel je hier niet bezwaard over. Bewaar je kliekjes voor een volgende maaltijd.

Tip 4: Eet meer eiwitrijke en vezelrijke voeding

Je hebt vast zelf ook wel gemerkt dat je van een bak broccoli veel voller zit dan van een plak ontbijtkoek, ook al bevatten deze hetzelfde aantal calorieën Dit komt doordat je van eiwitten en vezels vaak sneller vol zit. En laat broccoli daar nu net vol mee zitten! Voeg daarom meer vezelrijke en eiwitrijke voeding toe aan je voedingspatroon. Meer vezels binnenkrijgen doe je door meer groente, fruit en volkorenproducten te eten. Kies daarnaast het liefst voor eiwitrijke (zuivel)producten, zoals kwark of Skyr-yoghurt, deze bevatten meer eiwitten dan gewone yoghurt.

Tip 5: Maak het jezelf niet te makkelijk

Het klinkt als een open deur… Maar deze tip is zó belangrijk en je zult het verschil merken wanneer je hem toepast. Richt je huis minder verleidelijk in! Berg de lekkere snacks bijvoorbeeld op in de kelder of in een ondoorzichtige verpakking. Of haal ze pas in huis op het moment dat je ze gaat eten, op je verjaardagsfeestje bijvoorbeeld. Je snackt écht veel sneller en veel meer wanneer je kastjes vol liggen met snoep en snaaierij. Heb je niks in huis, dan zul je waarschijnlijk veel minder snoepen.

Tip 6: Controleer je porties

Wil je minder snacken? Een handige tip hiervoor is je porties controleren. Hoe doe je dit? Doe bijvoorbeeld de chips in een klein bakje en berg de zak gelijk op. Laat dus niet de zak naast je op de bank liggen. Hiermee voorkom je dat de hele zak leeg in één ruk op gaat.

Tip 7: Drink zo min mogelijk calorieën

Wist je dat je door minder frisdrank en fruitsap te drinken makkelijk een paar honderd calorieën op een dag bespaart? Realiseer je dat een glas cola of sinaasappelsap al snel zo’n 100 kilocalorieën bevat. Bovendien kun je fruit veel beter eten dan drinken; dit is gezonder en vult meer.

Tip 8: Slaap en ontspan voldoende

Wist je dat een gebrek aan slaap en te veel stress ook een oorzaak kan zijn van te veel eten? Deze twee risicofactoren zorgen ervoor dat je meer gaat verlangen naar lekker eten. De oplossing is heel simpel: zorg ervoor dat je voldoende slaapt en werk aan de dingen die voor te veel stress zorgen.

Tip 9: Plan je maaltijden

Zoals bij alles geldt ook bij afslanken: een goede voorbereiding is het halve werk. Maak bijvoorbeeld van tevoren al je lunch en tussendoortjes. Dit voorkomt dat je op je werk wellicht in de verleiding komt om wat ongezonds te bestellen of zwicht voor de kroketten.

Tip 10: Zoek steun in je omgeving

Waarschijnlijk weet je dit al: maar vrienden en familie zijn heel belangrijk voor je motivatie om door te zetten. Zoek steun in je omgeving als je moeite hebt met die moeilijk momenten en snel afhaakt.

Conclusie: afvallen kan je prima zonder dieet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.