10 tips voor meer positiviteit in je leven

Deze bijzondere tijd kan een negatief effect hebben op je stemming. Heb je geregeld last van een iets slechter humeur? Dan kunnen de volgende 10 tips voor meer positiviteit je helpen. 

Geef complimenten

Een compliment geven kost je niets, maar levert zowel jou als de ontvanger positieve emoties op. Wist je dat je van een compliment geven jezelf én een ander gelukkiger maakt? Bovendien zal het je relatie met deze persoon ten goede komen, wat je in de toekomst alleen maar meer positiviteit zal opleveren. Zorg er wel voor dat het een oprecht compliment is, en niet iets willekeurigs. Anders loop je de kans dat je iemand juist kwetst in plaats van blij maakt… Je kunt natuurlijk je vrienden en familie opzoeken of appen en een complimentje geven, maar ook tijdens een wandeling of het boodschappen doen een wildvreemde blij maken met een leuke opmerking.

Doe een goede daad

Doe een ander een plezier, zonder daar iets voor terug te verwachten. Dit kan iets heel kleins zijn. Help je buurman met de boodschappen of een klusje in huis, doneer aan de Voedselbank, aai je hond of kat extra lang of koop een kleinigheidje voor iemand. Iets goeds doen leidt namelijk tot een gelukkig gevoel.

Houd een dankbaarheidsdagboek bij

Meerdere onderzoeken wijzen uit dat het simpelweg noteren waar je dankbaar voor bent je stemming positief kan beïnvloeden. Dit hoeft elke dag maar een paar minuutjes van je tijd te kosten. Pak een apart schriftje hiervoor en noteer elke dag een paar dingen die je te binnen schieten. En lees geregeld terug wat je eerder in je schriftje hebt opgeschreven om je humeur een boost te geven.

Doe iets waar je enthousiast van wordt

Je hebt ook vast wel eens last van gevoelens van sleur. Hoe je dit doorbreekt? Ga iets doen waar je enthousiast van wordt! Sta eens stil bij dingen of activiteiten die je leuk vindt en waar je energie van krijgt.

Doe een ‘wonder walk’

Ga een blokje om en focus daarbij actief op positieve dingen. Ga bewust op zoek naar dingen die mooi, grappig of op een andere manier positief zijn. Je kunt hiervoor de natuur ingaan, maar de stad biedt ook genoeg moois en leuks!

Affirmaties en mantra’s

Populair in de yoga- en zelfhulphoek zijn affirmaties en mantra’s. Affirmaties zijn simpelweg uitspraken die je een positief gevoel geven, geformuleerd in de tegenwoordige tijd. Denk aan uitspraken zoals:

  • “Ik ben tevreden”
  • “Mijn leven is goed”
  • “Ik ben sterk”
  • “Ik ben goed bezig”
  • “Ik ben geliefd”

Mantra’s zijn niets anders dan quotes of lijfspreuken die jou persoonlijk aanspreken. Ga met een simpel Google-rondje actief op zoek naar mantra’s die jou aanspreken, en schrijf deze bijvoorbeeld op een post-it die je in je agenda of op de koelkast plakt. Zo voorzie je jezelf op de juiste momenten van een dosis positiviteit.

Ga actief op zoek naar goed nieuws

Kijk eens kritisch of je stemming lijdt onder je gebruik van social media en nieuwssites. Wanneer je merkt dat je in een dip raakt van gewone nieuwssites, dan kan het je helpen om actief op zoek te gaan naar positief nieuws en zo al het slechte nieuws te filteren. Hier zijn gelukkig een aantal websites voor, zoals goednieuws.nl.

Zeker tegenwoordig kun je in een dipje raken als je het nieuws leest op nu.nl of via social media nieuwsberichten meekrijgt. Facebook staat vol heftige discussies en de nuance en positiviteit is soms ver te zoeken. Kijk of je écht gebaat bent bij het volgen van het nieuws en kijk kritisch naar je socialmediagebruik. Levert het je een beter humeur op, of juist het tegenovergestelde? Bedenk je: als de wereld vergaat of er gebeurt iets écht belangrijks, dan krijg je dat heus wel te horen.

Glimlach en lach

Zowel actief lachen als een glimlach op je gezicht toveren kunnen je stemming verbeteren. Zelfs al is deze lach niet gemeend. Je hoeft dus niet eens op zoek te gaan naar iets grappigs om je stemming een slinger te geven. Er bestaat zelfs zoiets als lachtherapie!

Neem het leven niet te serieus

Wij hardwerkende Hollanders nemen het leven soms iets té serieus. Wil je dat even doorbreken, laat dan je innerlijke kind even naar buiten. Ga een potje frisbeeën of trampolinespringen, doe een kinderspelletje, ga knutselen of rakel een andere herinnering aan spelen op uit je jeugd.

Zoek positiviteit op

We hebben allemaal wel zo’n vriend of vriendin die jou altijd aan het lachen kan maken. Aan wie in jouw omgeving moet jij nu denken? Bel of FaceTime voor een vrolijk gesprekje, en stel je open voor blijheid.

Recent Posts

Laat een reactie achter

gewicht